
La Belle Dance
La Belle Dance er en forestilling med barokkdans og -musikk. Med lutt, barokkgitar, fløyter, kastanjetter, dansekostyme i knitrende silketaft, viftens språk, krone, røde dansematter og kongelige draperier skaper vi barokkball i gymsalen. Og kanskje kommer kongen?
Elevene plasseres i et amfi av matter, benker og stoler på tre kanter rundt dansegulvet. En danser og to musikere bruker hele gulvet, og mellom stykkene har vi dialog og elevmedvirkning med fuglekvitter. Finalen er en kontradans, som en gruppe elever har øvd inn på forhånd og fremfører til stor jubel fra medelevene.
Elizabeth Svarstad, dans
Vegard Lund, teorbe og barokkgitar
Sigrid Egtvedt, traversfløyte
Forestillingen La Belle Dance handler om å gå på ball i Frankrike for 300 år siden. Hva slags musikk var det? Hvordan danset de? Hva hadde de på seg, og hvordan oppførte de seg? Du får høre en teorbe med 18 strenger, en barokkgitar, en trefløyte, og du får se en danser i fin kjole og lære om viftens hemmelige språk. Og kanskje kommer kongen?
Idé/opplegg: Utøverne i samarbeid med produsent Scott Rogers
Scenisk instruksjon: Anethe Alfsvåg
Rekonstruksjon av historisk koreografi: Elizabeth Svarstad
Produsent: Scott Rogers, Buskerud fylkeskommune og Rikskonsertene

La Belle Dance
La Belle Dance er en forestilling med barokkdans og -musikk. Med lutt, barokkgitar, fløyter, kastanjetter, dansekostyme i knitrende silketaft, viftens språk, krone, røde dansematter og kongelige draperier skaper vi barokkball i gymsalen. Og kanskje kommer kongen?
Elevene plasseres i et amfi av matter, benker og stoler på tre kanter rundt dansegulvet. En danser og to musikere bruker hele gulvet, og mellom stykkene har vi dialog og elevmedvirkning med fuglekvitter. Finalen er en kontradans, som en gruppe elever har øvd inn på forhånd og fremfører til stor jubel fra medelevene.
Elizabeth Svarstad, dans
Vegard Lund, teorbe og barokkgitar
Sigrid Egtvedt, traversfløyte
Forestillingen La Belle Dance handler om å gå på ball i Frankrike for 300 år siden. Hva slags musikk var det? Hvordan danset de? Hva hadde de på seg, og hvordan oppførte de seg? Du får høre en teorbe med 18 strenger, en barokkgitar, en trefløyte, og du får se en danser i fin kjole og lære om viftens hemmelige språk. Og kanskje kommer kongen?
Idé/opplegg: Utøverne i samarbeid med produsent Scott Rogers
Scenisk instruksjon: Anethe Alfsvåg
Rekonstruksjon av historisk koreografi: Elizabeth Svarstad
Produsent: Scott Rogers, Buskerud fylkeskommune og Rikskonsertene
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.
Sarabande
Sarabande - en samtidig barokkforestilling
En helaftens danseforestilling med franske barokkdanser – den første i sitt slag i Norge! Velkommen til 1700-tallet, dans, musikk, fransk eleganse, raffinement, knitrende silketaft og følelsesladet hoffstemning under lysekronene på Frogner hovedgård.
Den norske koreografen og danseren Elizabeth Svarstad skaper med Sarabande en helaftens forestilling med den franske danseren Bruno Benne og den japanske barokkcellisten Mime Brinkmann, alle spesialister i barokkdans og -musikk.
Forestillingen tar for seg sarabanden – den mest uttrykksfulle av barokkdansene. Forestillingen utforsker dansens kvaliteter, forholdet mellom det stringente og matematiske i samspill med det følelsesfylte og hvordan emosjoner kommer til uttrykk gjennom dansens bevegelser i samspill med musikken. Koreografier skapt av Ludvig den 14.s dansemestere på 1700-tallet er utgangspunkt for forestillingens innhold. Svarstad leser 1700-talls dansenotasjon og rekonstruerer dansene. Som dansekunstner er hun opptatt av at arbeidet med historiske kilder for dans skal være godt fundert i kildene, men tolket av nåtidige kropper og i lys av vår samtid.
Koreografi: Elizabeth Svarstad
Dans: Bruno Benne og Elizabeth Svarstad
Barokkcello: Mime Brinkmann
Kostymedesign: Anette Werenskiold
Koreografisk konsulent: Ingunn Rimestad
Produsent: Marianne Sævig
I samarbeid med Frogner hovedgård, Oslo museum og Tidvis.
Støttet av Kulturrådet og Fond for utøvende kunstnere.

Move to the Music, Aria Borealis Lunch Talks
Dr. Elizabeth Svarstad is Norway's foremost specialist in Baroque and early dance. From a perspective as artist, choreographer, movement director, researcher and lecturer, she will talk about historical sources for dance and how knowledge in dance and bodily practices of the eighteenth century may inform the interpretation of musical practices of the time.
Stormen Library / Boksamlinga 2.etg.
The event is part of the Lunch Talk series at the Aria Borealis Bodø Festival 2022. The Lunch Talk series include Stefan Herheim, Emma Kirkby DBE, and Lars Ulrik Mortensen.

Love-dans
Dance Elizabeth Svarstad
Harpsichord Gunnhild Tønder
Choreography Anne Grete Eriksen
Costume design Anne Solli
Costume Magne Kristiansen
Costume adjustments Kine Økland
Shoes Eva Solberg
Produced by Elizabeth Svarstad Dans
Supported by Oslo kommune and
Thanks to Anne Marie Tronslin, The Faculty of Law Library, University of Oslo, Birgit Kydle, Riksrevisjonen/Office of the auditor general of Norway, Liv Indregård, Oslo Tinghus/Oslo District Court, Borgarting Lagmannsrett, Torill Johme, Advokatfirmaet Selmer for donating books of Norwegian Laws.
World premiere at Bogstad Manor, Høyloftet, August 30, 2013
Commissioned work for the Nordic and international conference The Eighteenth Century in Practice, by Norwegian Society for Eighteenth-Century Studies.

Operetteaften
Operahøgskolens masterstudenter inviterer til en sprudlende operetteaften!
Kunsthøgskolen i Oslo, scene 6
Torsdag 7. april kl. 18.00
Fredag 8. april kl. 18.00
Musikalsk leder og klaver: Luca de Marchi
Regi: Victoria Bomann Larsen
Koreograf: Elizabeth Svarstad

Operetteaften
Operahøgskolens masterstudenter inviterer til en sprudlende operetteaften!
Kunsthøgskolen i Oslo, scene 6
Torsdag 7. april kl. 18.00
Fredag 8. april kl. 18.00
Musikalsk leder og klaver: Luca de Marchi
Regi: Victoria Bomann Larsen
Koreograf: Elizabeth Svarstad

Afterlife
Afterlife is an alternative history, a site for speculation and ambiguous interpretations of a renaissance that never really happened. The work flirts with the idea of the death of classical ballet while leaning into a subtle irrationality and dark humor.
Afterlife revisits the origins of the ballet at the Renaissance. A time when the genre was mostly made out of folk dances for white aristocracies, and where a history of violence and exclusion began to take course. By playing with counterfactual fantasies and “what if” questions, Afterlife breaks into, and re-imagines the foundations of the classical ballet and its possible other futures.
Three performers explore reconstructions and the absurd symbolic gestures of original dances from the late renaissance. They seek to alter oppressive narratives, they look for common grounds and aim to infiltrate a history that never belonged to them.
Louis Schou-Hansen is a dancer and choreographer and this is their first performance at Black Box teater. Karoline Bakken Lund is a transdisciplinary artist who works with sculpture, scenography and costumes.
Mimosa
Address: Christian Krohgs gate 2
Project direction: Louis Schou-Hansen.
Costume and sculptures: Karoline Bakken Lund.
Co-making performers: Amie Mbye, Georgiana Dobre, Elise Nohr Nystad.
Music: Petra Skibsted / Peachlyfe.
Artistic advisor: Sebastian De Line.
Reconstruction of renaissance dances: Elizabeth Svarstad.
Conversations with performers: Maritea Dæhlin.
Photos: Julie Hrnčířová.
Duration: approx. 1 hour
13 March, Directly after the performance:
Aftertalk with Louis Schou-Hansen and Karoline Bakken Lund

Partyløvens guide til selskapslivet – The eighteenth century edition
Lecture
Bogstad gård/Bogstad gårds venneforening
Elizabeth Svarstad, text and dance
Per Christian Ellefsen, consultant
Photo: David Dawson